עזי.י. גרסטנר יועץ עסקי בכיר לעסקים משפחתיים.
מהו העסק המשפחתי:
כ90% מהעסקים בישראל הינם "עסקים משפחתיים", מהעסק הקטן שהוקם ומנוהל כפרי יוזמה של בן משפחה ,זה מקרוב, עד העסקים הגדולים והותיקים הקיימים עשרות שנים.
למעלה מחצי מהתוצר הלאומי הגולמי מחולל על ידי"עסקים משפחתיים".
"עסק משפחתי" יקרא כזה בהתקיים אחד או יותר מהמאפיינים הבאים:
1. עסק בבעלות בשליטה של משפחה או משפחות
2. יותר מבן משפחה אחד עובד בעסק (בשכר או ללא שכר).
3. פיתוח הקרירה של בני המשפחה מושפע מעצם קיומו של העסק.
4 . יחסי משפחה משפיעים על החלטות בקשר לדור ההמשך.
5. בן משפחה בתפקיד מפתח בעסק או שולט במועצת המנהלים.
6. ערכי המשפחה משפיעים על התפישה העסקית.
7. חוסר גבולות ברורים בין המשפחה והעסק.
8 . ההיסטוריה המשפחתית היא חלק מהותי בדמוי העסקי.
9. המשפחה רואה עצמה אחראית לעסק.
ו/או הגדרה רחבה ופשוטה המתייחסת להרגשה הסובייקטיבית של המשפחה:
אם המשפחה חושבת שהעסק הוא "עסק משפחתי" הוא אמנם כזה.
למשפחות, הרכבים שונים. לדעתי כל עסקיהם מתאימים להגדרת העסק כ"עסק
משפחתי", בעיקר בגלל הדינמיקה של הניהול השונה בדרך כלל מעסקים אחרים.
רוב העסקים ה"ותיקים" בישראל נמצאים בשלב של כניסת בני הדור השני
והשלישי לפעילות בעסק. כניסתם של דמויות חדשות והתחלת תהליך
הפרישה של המייסדים.
מצב חדש זה יוצר לעתים תכופות קשיים גדולים לנפשות הפועלות
ובמקרים חמורים סכנה לעתידו של העסק ושבר נורא בכלל מערכת היחסים
והמירקם של המשפחה.
התפתחות העסקים המשפחתים בעולם המערבי ומקומם בכלכלה ובחברה.
בהתייחס לתרבות העסקית בכל מדינה ומדינה, נוצרה דרישה לתורה סדורה
והתמחות ספציפית במבנה העסקי והפסיכולוגי של עסקים אלה כתנאי
להצלחה לאורך זמן ולהמשכיות בינדורית.
כדי להבטיח תפקוד נכון של עסק משפחתי בהווה והישרדותו בעתיד, יש לדאוג
בשלבים ראשונים של חייו ל"מיסוד הנהול":
מיסוד הניהול כולל בין השאר:
1. הפרדה נהולית וכספית בין העסק והמשפחה.
2. הפעלת "הנהלות":
2.1 הנהלה פעילה הכוללת בני משפחה ו"זרים" עובדי העסק.
"מועצת מנהלים" סטטורית או "מועצת מנהלים מייעצת" המורכבת מבעלי העסק (פעילים ולא פעילים "דירקטור חצוני".
בעסק המשפחתי יש לתת תשומת לב מירבית לתהליכי קליטת בני דור ההמשך ו"זרים" שאינם בני המשפחה.
התייחסות מקצועית לנושא מבטיחה המשכיותו של העסק וניהולו הנכון בהווה ובעתיד.
3. במסגרת "מיסוד הנהול יש לבצע את הפעולות הבאות:
3.1 הפרדה מוחלטת בין מערכות הכספיות של העסק ושל המשפחה.
3.2 הפקת דו"וחות כספיים עדכניים. (זמן אמת).
3.3דיון תקופתי על דוחות כספיים ודו"ח מנכ"ל.
3.4 הכנת פרוטוקולים של ישיבות ההנהלה, הכוללים, החלטות, מטלות, אחריות ביצוע,לוחות זמנים ובקרה.
3.5 הצבת יעדים לעסק ולפעילים ובקרתם.
3.6 תגמול ממוסד על עמידה ביעדים והישגים.
נסיון העבר מוכיח כי כדי להצליח ביישום "מיסוד הניהול" יש להסתייע בגורם חיצוני מקצועי אשר חף מכל תלות במי מבני המשפחה באופן אישי ואינו עובד בעסק.
בעסק המשפחתי יש לדאוג לשימור "רוח" המשפחה וסגנונה מחד והבטחת ניהול פורמאלי מאידך.
הניסיון מוכיח יכולת העסק לקיים בתוכו בו זמנית את שתי הגישות דבר המבטיח שפור דרמטי בבצועים העסקיים.
בכל מקרה של קשיים בעסק משפחתי יש לפתור בראש ובראשונה את בעיות העסק ורק אחר כך לפנות לפתרון הבעיות במשפחה אחרת יגרמו נזקים בלתי הפיכים לעסק ולמשפחה.
מהו העסק המשפחתי:
כ90% מהעסקים בישראל הינם "עסקים משפחתיים", מהעסק הקטן שהוקם ומנוהל כפרי יוזמה של בן משפחה ,זה מקרוב, עד העסקים הגדולים והותיקים הקיימים עשרות שנים.
למעלה מחצי מהתוצר הלאומי הגולמי מחולל על ידי"עסקים משפחתיים".
"עסק משפחתי" יקרא כזה בהתקיים אחד או יותר מהמאפיינים הבאים:
1. עסק בבעלות בשליטה של משפחה או משפחות
2. יותר מבן משפחה אחד עובד בעסק (בשכר או ללא שכר).
3. פיתוח הקרירה של בני המשפחה מושפע מעצם קיומו של העסק.
4 . יחסי משפחה משפיעים על החלטות בקשר לדור ההמשך.
5. בן משפחה בתפקיד מפתח בעסק או שולט במועצת המנהלים.
6. ערכי המשפחה משפיעים על התפישה העסקית.
7. חוסר גבולות ברורים בין המשפחה והעסק.
8 . ההיסטוריה המשפחתית היא חלק מהותי בדמוי העסקי.
9. המשפחה רואה עצמה אחראית לעסק.
ו/או הגדרה רחבה ופשוטה המתייחסת להרגשה הסובייקטיבית של המשפחה:
אם המשפחה חושבת שהעסק הוא "עסק משפחתי" הוא אמנם כזה.
למשפחות, הרכבים שונים. לדעתי כל עסקיהם מתאימים להגדרת העסק כ"עסק
משפחתי", בעיקר בגלל הדינמיקה של הניהול השונה בדרך כלל מעסקים אחרים.
רוב העסקים ה"ותיקים" בישראל נמצאים בשלב של כניסת בני הדור השני
והשלישי לפעילות בעסק. כניסתם של דמויות חדשות והתחלת תהליך
הפרישה של המייסדים.
מצב חדש זה יוצר לעתים תכופות קשיים גדולים לנפשות הפועלות
ובמקרים חמורים סכנה לעתידו של העסק ושבר נורא בכלל מערכת היחסים
והמירקם של המשפחה.
התפתחות העסקים המשפחתים בעולם המערבי ומקומם בכלכלה ובחברה.
בהתייחס לתרבות העסקית בכל מדינה ומדינה, נוצרה דרישה לתורה סדורה
והתמחות ספציפית במבנה העסקי והפסיכולוגי של עסקים אלה כתנאי
להצלחה לאורך זמן ולהמשכיות בינדורית.
כדי להבטיח תפקוד נכון של עסק משפחתי בהווה והישרדותו בעתיד, יש לדאוג
בשלבים ראשונים של חייו ל"מיסוד הנהול":
מיסוד הניהול כולל בין השאר:
1. הפרדה נהולית וכספית בין העסק והמשפחה.
2. הפעלת "הנהלות":
2.1 הנהלה פעילה הכוללת בני משפחה ו"זרים" עובדי העסק.
"מועצת מנהלים" סטטורית או "מועצת מנהלים מייעצת" המורכבת מבעלי העסק (פעילים ולא פעילים "דירקטור חצוני".
בעסק המשפחתי יש לתת תשומת לב מירבית לתהליכי קליטת בני דור ההמשך ו"זרים" שאינם בני המשפחה.
התייחסות מקצועית לנושא מבטיחה המשכיותו של העסק וניהולו הנכון בהווה ובעתיד.
3. במסגרת "מיסוד הנהול יש לבצע את הפעולות הבאות:
3.1 הפרדה מוחלטת בין מערכות הכספיות של העסק ושל המשפחה.
3.2 הפקת דו"וחות כספיים עדכניים. (זמן אמת).
3.3דיון תקופתי על דוחות כספיים ודו"ח מנכ"ל.
3.4 הכנת פרוטוקולים של ישיבות ההנהלה, הכוללים, החלטות, מטלות, אחריות ביצוע,לוחות זמנים ובקרה.
3.5 הצבת יעדים לעסק ולפעילים ובקרתם.
3.6 תגמול ממוסד על עמידה ביעדים והישגים.
נסיון העבר מוכיח כי כדי להצליח ביישום "מיסוד הניהול" יש להסתייע בגורם חיצוני מקצועי אשר חף מכל תלות במי מבני המשפחה באופן אישי ואינו עובד בעסק.
בעסק המשפחתי יש לדאוג לשימור "רוח" המשפחה וסגנונה מחד והבטחת ניהול פורמאלי מאידך.
הניסיון מוכיח יכולת העסק לקיים בתוכו בו זמנית את שתי הגישות דבר המבטיח שפור דרמטי בבצועים העסקיים.
בכל מקרה של קשיים בעסק משפחתי יש לפתור בראש ובראשונה את בעיות העסק ורק אחר כך לפנות לפתרון הבעיות במשפחה אחרת יגרמו נזקים בלתי הפיכים לעסק ולמשפחה.
עזי. י. גרסטנר יועץ ניהול וייזום פרוייקטים נשיא לשכת היועצים העסקיים בישראל http://www.ibca.org.il יעוץ לחברות משפחתיות ושותפויות קטנות ובינוניות בתחום מיזוגים, מיסוד הניהול, הכולל הקמת והפעלת הנהלות ברמות השונות בעסק, מהלך המבטיח שפור התקשורת והרגשת שייכות של עובדים שאינם בני המשפחה. התייחסות עסקית למרכיב המשפחתי המאופיין לרוב בהבאת רגשות ואירועים שאינם רלוונטיים לעסק למערך קבלת ההחלטות. נטרול מתחים והכנסת אוירה עניינית למערכת העסקית דבר הניתן לבצוע לרוב בהתערבות חיצונית בלבד. חבר בארגון המוביל בעולם של יועצים לעסקים משפחתים ושותפויות www.ffi.org